6. februára 2013

Najstaršia fotokomora.



Keď si Joseph Fortuné Petiot-Groffier (1788-1855) v roku 1840 zariadil svoje fotolaboratórium s priľahlou komôrkou určenou na vyvolávanie, istotne netušil, akú veľkú hodnotu raz bude mať každá vec, každučký predmet, ktorý sa v tom priestore nachádza. 

Petiot-Groffier, právnik s politickou kariérou a úspešný podnikateľ vlastniaci viacero podnikov mal veľkú záľubu vo fotografovaní. Nepreslávil sa však svojim fotografickým dielom ale vďaka náhlej a záhadnej smrti vo svojej fotokomore, ktorá vyvolala zdesenie a strach u jeho blízkych. Tí dali z obavy o svoje zdravie a životy ihneď po jeho smrti v roku 1855 vchod do obidvoch prepojených miestností fotolaboratória zadebniť. Je možné predpokladať, že náhlu smrť Josepa Fortuné Petiot-Groffiera skutočne spôsobili nevhodne použité chemikálie. 

Akokoľvek, nasledovné generácie, ktoré obývali tento dom v blízkosti francúzskeho mestečka Chalon-sur-Saône,  nechávali dvere z bezpečnostných dôvodov stále zadebnené. Súčasný majiteľ si bol vedomý, že na druhom poschodí svojho domu, ukrýva pravdepodobne jeden z najväčších fotografických pokladov a preto v roku 2007 kontaktoval neďaleké Niépceovo múzeum v Saint-Loup de Varennes.  A tak sa po viac než 150 rokoch opäť otvorili dvere do fotolaboratória, ktoré je len o rok mladšie ako samotný objav fotografie. Celkom nedotknutých tam stálo stovky fliaš s chemikáliami, knižky, rôzne nástroje a objektívy. Dokonca aj fotoaparáty pre záznam obrazu technikou daguerreotypie a kolódiového procesu, čo boli prvé rozšírené postupy fotografie. 

Fotografie z inventarizačných prác si môžete prezrieť na flickri v galérii domu Niécephora Niépcea na adrese: 

Pôvodnú správu o objave si môžete prečítať na stránkach múzea Niécephora Niépcea tu:

1 komentár:

  1. Moje svedectvo Ahojte všetci. Som tu, aby som potvrdil, ako som dostal pôžičku od pána Benjamina po tom, čo som niekoľkokrát požiadal od rôznych požičiavateľov pôžičiek, ktorí sľúbili pomoc, ale nikdy mi pôžičku nedali. Kým ma môj priateľ nepriblížil pánovi Benjaminovi Leeovi, sľúbil mi pomoc a skutočne urobil, čo sľúbil, bez akejkoľvek formy omeškania. Nikdy som si nemyslel, že stále existujú spoľahlivé pôžičky na pôžičky, až kým sa nestretnem s pánom Benjaminom Lee, ktorý s tým skutočne pomohol pôžičku a zmenilo moje presvedčenie. Neviem, či nejakým spôsobom potrebujete skutočnú a naliehavú pôžičku. Môžete sa obrátiť na pána Benjamina prostredníctvom WhatsApp + 1-989-394-3740 a jeho e-mailu: Lfdsloans@outlook.com ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť